Batterijen voor stationaire toepassingen onderscheiden zich in een tweetal hoofdsoorten: VLA en de VRLA batterijen met daarbinnen enkele variaties. Holland Batteries heeft kennis van beide en levert ook beide typen batterijen. Via een klik op lees verder krijgt u volledige informatie over de verschillende typen en worden een paar kenmerken van het onderhoud aangetipt. VLA VLA is de algemene aanduiding voor Ventilated-Lead-Acid. Dit is een geventileerde loodzuur batterij. Het is een batterijsoort die zich vooral kenmerkt door de meestal doorzichtige glazen of plastic bak waarin de accuplaten en het vrij beweegbare zuur duidelijk zichtbaar zijn. Het celdeksel is voorzien van openingen voor de polen maar ook voor het bijvullen van zuur en voor ontluchting. Ontluchting is nodig omdat tijdens het laden en op spanning houden waterstof- en zuurstof- gas ontstaat. Ter voorkoming van explosies in de cel zullen deze gassen buiten de cel moeten kunnen komen en zelfs buiten de batterijruimte. Afzuiging of goede ventilatie is dus noodzakelijk. Dit ontwijken van gas leidt uiteindelijk tot een lager niveau van het elektrolyt dat voor goede werking moet worden bijgevuld. De opbouw van deze batterij biedt voor het inschatten van de resterende levensduur enkele aanzienlijke voordelen. De doorzichtbaarheid van de bak laat een aantal mogelijk optredende veranderingen voor het getrainde oog duidelijk zichtbaar zijn. De mate van lading laat zich niet alleen aan celspanning maar ook aan het zuurgewicht aflezen. VRLA VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid. Zo’n 20 jaar geleden is de batterij industrie onder invloed van mobiliteitswensen, toepassingen in elektronica, milieu overwegingen, veiligheidseisen etc. over gegaan tot het ontwikkelen van een nieuw type batterij. Men heeft bij de VRLA batterijen een volkomen nieuw type container gemaakt waarin het zuur in eerste instantie in gel, maar na verdere doorontwikkeling ook in een glasmat, wordt gebonden. Oerlikon is de fabrikant die als eerste de VRLA techniek heeft toegepast. Het zijn vaak roosterplaten met een vorm van pastering. De bak heeft in dit geval naast de normale ook een mechanische functie. Om het zuur in nauwe verbinding te brengen met de platen is mechanische druk nodig. Enige flexibiliteit is dus gewenst hetgeen gevolgen heeft voor de mogelijk te gebruiken materialen. Glas en andere harde materialen zijn dus niet bruikbaar. Vaak wordt daarom overgaan op ABS-achtige plastic soorten. Deze zijn vrijwel allemaal enigszins flexibel maar ook ondoorzichtig. Typische opbouw van een VRLA batterij met meerdere cellen. Hoewel ook hier tijdens het laden waterstof- en zuurstofgas uit het zuur vrijkomt wordt in de VRLA cel het recombinatie principe toegepast. Zonder hier verder diepgaand op in te gaan komt het erop neer dat de vrijkomende gassen weer samen gaan onder de vorming van water. Hierdoor is er dus in principe geen verlies van water. Bij deze methode moet de cel eigenlijk geheel gesloten zijn. Maar dat gebeurt niet helemaal. In verband met veiligheid moeten er toch gasventielen zijn die onder, niet gewenste, omstandigheden een overdruk aan gas laten ontsnappen. Echter dit leidt dan wel direct tot waterverlies. Qua onderhoud vallen bij het VRLA type een paar belangrijke mogelijkheden weg. De visueel waarneembare zaken zijn drastisch verminderd. Visuele waarneming van zaken binnen de cel is onmogelijk. Daarbij is het wel mogelijk te letten op vervorming van de cellen of blokken en het controleren op eventuele sporen van gasontsnapping door de veiligheidsventielen. Ook het water bijvullen of zuurweging kan niet meer uitgevoerd worden. Blijft verder over het in de gaten houden van spanningen, stromen en temperatuur. Omdat een aantal essentiële controlemogelijkheden is weggevallen zijn andere technieken ontwikkeld om een goed beeld van de batterij te geven. Het bepalen van impedantie of inwendige weerstand** heeft met de introductie van VRLA batterijen een grote vlucht genomen. Naast deze standaard bepalingen kunnen deze batterijen ook onderworpen worden aan een capaciteitstest teneinde de werkelijke status te bepalen. ** Zie ook onder Service & Onderhoud / De status van de batterij |
Contactgegevens |
Contact
| Laat een bericht achter | Zoeken |